روغن هيدروليك فرمان چيست و چه عملي در خودرو انجام مي دهد
نوشته شده توسط : س.آ

براي اين كه يك خودرو عملكردي صحيح و بدون نقص داشته باشد بايد در مقاطع معيني اقدام به بازبيني و تعويض روغن هاي مورد استفاده در آن را نمود. يكي از روغن هاي بسيار مهم در خودرو روغن هيدروليك فرمان است كه باعث عملكرد درست و راحت فرمان خودرو مي شود.

روغن هيدروليك فرمان خودرو چيست

در گذشته خودروها داراي فرمان هاي مكانيكي بودند. اگر چه اين فرمان ها نياز به تعيين حركت خودرو را مشخص مي نمودند اما فرمان دادن به خودرو به سختي صورت مي گرفت. اما با بازار آمدن فرمان هاي هيدروليكي و جايگزيني اين فرمان ها با فرمان هاي مكانيكي امروزه تعيين مسير حركت خودروها با استفاده از اين فرمان ها بسيار راحت و ساده شده است.

اما براي اين كه اين فرمان ها نيز عملكردي درست و به موقع داشته باشند نياز به استفاده از روغن هيدروليك فرمان مي باشد. اين روغن يك روان كننده حركت قطعات و منتقل كننده قدرت موتور به چرخ ها مي باشد. روغن هاي هيدروليك به دو دسته بزرگ روغن هاي نفتي و روغن هاي سنتتيك تقسيم بندي مي شوند.

 

چه زماني نياز به تعويض روغن هيدروليك فرمان در خودرو است

روغن هيدروليك فرمان از جمله روغن هايي است كه نمي توان براي آن زمان معيني را براي تعويض در نظر گرفت. زمان تعويض اين روغن بنا به چند مورد متغير است. از مهمترين مواردي كه زمان تعويض روغن را تعيين مي نمايد توجه به عملكرد روغن در قطعاتي است كه با آن در تماس است. براي همين هر فرد بايد روغن فرمان خودرو خود را به صورت دوره اي بازبيني و كنترل كند.

اما از علائمي كه نشان دهنده زمان تعويض روغن هيدروليك فرمان است مي توان به اين موارد اشاره نمود.

  • احساس بوي سوختگي
  • تيره و كدر شدن روغن
  • تغيير در غلظت روغن يا ويسكوزيته آن
  • ايجاد كف و يا حباب هاي كوچك بر روي سطح روغن، اين حباب ها مانع از عملكرد صحيح روغن در قطعات مي شود.

 

چه عواملي باعث ايجاد فساد در روغن فرمان مي شود

روغن هيدروليك فرمان داراي عمر بسيار طولاني مي باشد. اما عوامل مهمي باعث كاهش اين عمر شده و زمان تعويض روغن را كم مي نمايد. از مهمترين اين عوامل مي توان به اين نكات اشاره نمود.

كم شدن سطح روغن يكي از مهم ترين عوامل ايجاد فساد در روغن است. با كم شدن اين سطح قطعات بر روي هم سائيده شده و به سادگي بر روي هم حركت نمي كنند. اين كار باعث بروز حرارت و درگيري اين قطعات شده و در اثر اين اتفاق در بعضي از اين قسمت ها شكستگي و يا خوردگي صورت مي گيرد. همين سائيگي ها و خوردگي ها به صورت ذرات معلق در سيستم خودرو و روغن هيدروليك فرمان در آمده و مانع از كارايي درست اين روغن مي شود.

فراموش نكنيد كه در اين زمان نمي توان بر روي اين روغن روغن جديد اضافه نمود. توجه كنيد كه حتما در اين گونه مواقع اقدام به تعويض روغن نماييد. تا از فساد روغن جديد مخلوط شده با روغن قديمي جلوگيري شود.

دماي موتور خودرو نيز از عواملي است كه باعث ايجاد فساد در روغن فرمان مي شود.

 

چگونه از فساد روغن فرمان مطلع شويد

در صورتي كه شما متوجه تغيير در سطح روغن هيدروليك فرمان خودرو خود نشده ايد مي توانيد با توجه به چند نكته ديگر از زمان تعويض اين روغن اطلاع حاصل نماييد.

از مهمترين نكات گوش نمودن به صداي فرمان خودرو مي باشد. در صورتي كه فرمان خودرو صداهاي ناهماهنگي ايجاد مي كند و در هنگام چرخش و يا حركت غژغژ مي كند بهترين نشانه براي زمان تعويض روغن است.

از ديگر نشانه ها نيز مي توان به سفت شدن فرمان اشاره نمود. در اين مواقع فرمان خودرو به سادگي به اطراف نمي چرخد و در اين زمان در برابر فشار وارده آمده به شدت مقاومت مي كند. در اين زمان نيز اقدام به تعويض روغن هيدروليك راحت ترين راه براي رفع اين مشكل است.

روغن اكسل

يكي از بهترين روغن ها براي سيستم خودرو روغن اكسل مي باشد. روغن اكسل يا ديفرانسيل يكي از روغن هايي است كه مانع از سائيده شدن و فرسودگي قطعات خودرو مي شود. اين روغن ها غلظت بيشتر و مقاومت بالايي در برابر حرارت دارند. در فشار بالا نيز روغن اكسل به خوبي عملكرد داشته و هيچ گونه مشكلي ايجاد نمي نمايد.

اين روغن زمان تعويض بسيار طولاني داشته و تنها در مواردي خاص نيازمند تعويض مي شود. از اين موارد مي توان به نفوذ آب به آن اشاره نمود.

توجه نماييد كه بعضي از خودروها نيز بنا به دلايلي نيازمند تعويض روغن اكسل خود مي شوند. اما تشخيص اين زمان حتما با افراد با تجربه و ماهر در اين زمينه است.

براي خريد و مشاوره براي انتخاب روغن هيدروليك فرمان با بهترين كيفيت و مناسب ترين قيمت به سايت ما مراجعه فرماييد.

https://www.google.com/search?q=%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86+%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%84&rlz=1C1CHBD_enIR858IR858&oq=%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86+%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%84&aqs=chrome.0.69i59j0i19j0i19i22i30l4j69i60j69i61.957j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: